Gør noget godt for din mentale sundhed

Andre
undgå stress
1ssdd22

Mange danskere lever i en stresset hverdag med store krav på arbejdet og i familielivet. I Danmark er der omtrent 430.000 danskere, der har alvorlige symptomer på stress, og hver dag sygemeldes et utal af personer med stress fra arbejdet. 

Det er altså udbredt blandt danskerne, at man kan rammes af stress. Det er derfor en rigtigt god idé, at man selv gør noget godt for ens mentale sundhed, så man på den måde kan mindske risikoen for at udvikle stress. 

en stor arbejdsbyrde

Bliv bedre til at sige fra

Det er ikke menneskeligt muligt at honorere flere krav, end hvad tiden tillader. Samtidigt lever vi i et samfund, hvor krav om øget effektivitet er herskende. Det kan derfor være svært at være den, der siger til, når det bliver for meget. 

Det kan imidlertid betyde, at du selv får sagt fra, inden kroppen siger fra for dig. Det kan være i flere dele af ens hverdagsliv, man kan sige fra. 

F.eks. kan det være på arbejdet, hvor man må gøre sin leder opmærksom på, at det tidsmæssigt ikke er muligt at nå de opgaver, der bliver stillet, eller at arbejdsvilkårene er for hårde. 

Det kan også være derhjemme, hvor man kan give sig selv lov til små pauser fra hverdagslivet i ny og næ. 

en lækker gin

Hold fri, når du har fri 

Når du har fri fra arbejde kan stressen mindskes, hvis man formår at holde fri. Det er svært for mange særligt dem, der arbejder hjemmefra at holde fri, når man har fri. Det er vigtigt f.eks. at give helt slip engang imellem. 

Det kan man f.eks. gøre ved at invitere vennerne på ginsmagning, så man i fællesskab kan smage forskellige gin f.eks. gin med rabarber

Gode oplevelser i godt selskab, gør det nemmere at lægge arbejdet helt bag sig i en periode. 

Flere føler, at job og hverdagsliv flyder sammen, når man arbejder hjemmefra. Det kan være en god idé, enten at afskærme ens arbejdsopgaver, eller helt at lægge det væk, når man har fri. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *