Gør noget godt krop og psyke med gode fritidsaktiviteter

Andre
hækling
1ssdd22

De fleste smider sig på sofaen, når man er færdig på arbejdet, aftensmaden er ordnet, og yndlingstv-serien er i fjernsynet. Hverdagene kan hurtigt handle om dagligdagens gøremål, hvor ens egne interesser bliver nedprioriterede. Det er dog sundt for både krop og psyke, hvis man har én eller flere fritidsinteresser, der kan udfordre og underholde. Her er tre forslag til hobbyer, der vil styrke både din krop og hjerne.

smuk natur

Lav hyggeligt kreativt håndarbejde

Hvis man har hænderne skruet rigtigt på, kan kreative sysler være en skøn måde at koble af på og nusse med håndarbejde. Om man nyder at tegne, hækle, lave små figurer eller snitte i træ er fuldstændigt ligegyldigt, hvis man hygger sig og får brugt sin kreativitet. Man træner nemlig både hjernen, når man skal visualisere det næste trin i processen, og samtidigt bliver fingerkoordination og øjemål udfordret.

Kom ud i den smukke natur

Naturen har en beroligende effekt på hjernen. En lang gåtur omgivet af træer, græs og dyr er godt for det mentale helbred og kan få humøret op, hvis man er nedtrykt. Havearbejde har samme effekt, for når man går rundt i haven, hiver ukrudt op og planter nyt, så bliver kroppen brugt på mange forskellige måder, mens hjernen kan indoptage naturens skønhed. Mulighederne er mange i haven, hvor man kan plante bede, anlægge en køkkenhave eller passe en lille fiskedam. Hos Koishopper kan man få alt udstyret til en beroligende fiskedam i haven. Hvis man har en have, kan man derfor med fordel kaste sig over arbejdet med jord og planter, der vil give både god motion og noget skønt at kigge på.

løbepige

Få rørt kroppen og gør noget godt for din hjerne

Motion er fantastisk. Vi burde alle få 30 minutters motion med pulsen oppe om dagen, men de fleste af os er tilbøjelige til at springe løbeturen eller træningscenteret over, når vi har en almindelig travl hverdag. Det er dog både godt for kroppen, men særligt også godt for hjernen, hvis man kan dyrke lidt motion hver eneste dag. Motion er med til at få blodtrykket til at falde, hvilket betyder mindre risiko for blodpropper og hjerneblødninger. Dagens motion kan sagtens være en skøn gåtur i flotte omgivelser, hvor man får pulsen op og frisk luft i håret. Hvis man gerne vil presse citronen lidt mere, kan man binde løbeskoene og løbe en tur. Dette kan også foregå indendørs på et løbebånd, hvis vejret ikke tillader en lang tur udenfor.

Få mere mentalt overskud

En hobby kræver selvfølgelig en smule tid og overskud, men man får samtidigt tid og overskud i bytte, hvis man tillader sig at nyde sine fritidsinteresser. Selvfølgelig skal ens fritidsinteresse passe til gemyt, tempo og personlighed, men de fleste kan finde ét eller andet, de synes er spændende at beskæftige sig med i deres fritid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *