Få det mentale overskud tilbage

Andre
Træt
1ssdd22

Det kan være svært at hive sig selv op af sofaen om aftenen eller ud af sengen om morgenen – og særligt når vinteren og det grå vejr har lagt sig som en tung sky hen over Danmark. Og når du først er sunket sammen i et vinterhi, er det virkelig svært at komme op i gear igen. Men der er dog nogle forholdsvist nemme tricks, du kan benytte dig af, hvis du gerne vil have overskuddet og energien tilbage. 

Vintertræthed

Sørg for den gode nattesøvn

Søvn er alfa og omega for at kroppen og hjernen kan fungere. Og selvom du er træt og dvask og sover små lure på sofaen, så tæller det ikke for den gode søvn. Den gode søvn er den søvn, du får i din seng, hvor du kommer ned i den dybe REM-søvn. Og det er den søvn, der varer som minimum 7 timer i træk. 

Når du sover, får din krop den nødvendige hvile, der skal til, for at den kan samle energi til at arbejde, bruge hovedet, dyrke motion og have overskud til venner og familie. Det er altså ikke noget, du bør gå på kompromis med. Du vil tydeligt kunne mærke forskel i dit overskud og din energi, hvis du begynder at prioritere minimum 7 timers søvn hver nat – og omvendt vil du ligeså hurtigt kunne mærke manglen på energien, hvis du går på kompromis med din søvn.

Hold dig opdateret

I stedet for at smide dig på sofaen, når du kommer hjem fra arbejde, så sæt dig hen og læs en bog, eller åbn en avis, og orienter dig om, hvad der sker i nærområdet, i Danmark eller internationalt. Det vil give dig meget mere energi, end hvis du ligger på sofaen og ser en tv-serie, som du allerede har set et utal af gange. 

Om det er en fysisk avis eller bog, eller det er en online adgang, er sådan set underordnet. Så længe din hjerne kobler fra arbejde og beskæftiger sig med noget andet, der interesserer dig, og som stadig holder hovedet i gang. Du kan for eksempel se dagens nyheder her.

Overskud

Få en hund

Vidste du, at hunde kan gøre en stor forskel for dit humør? De fleste bliver glade af at være sammen med hunde, ligesom man får lyst til at være aktiv, gå en tur eller lege. Af samme grund anbefales det faktisk også depressionsramte mennesker at få en hund, fordi den kan gøre en mærkbar forskel for dit humør. 

Hvis du synes, at det er svært at finde tid til en hund, bør du overveje en lille én af slagsen. Den kræver nemlig ikke ligeså meget motion, men dog alligevel nok til at du får rørt dig hver dag. Desuden er det lettere at tage en lille hund med på kontoret, så den ikke skal være alene hjemme.

Spis sundt og varieret

Én af de allervigtigste faktorer for dit overskud og din energi er din kost. Og det er derfor vigtigt, at du prioriterer en sund og varieret kost frem for alt, hvis du gerne vil opnå mere energi i hverdagen. Tænk over, hvad du spiser, og lad være med at springe måltider over. Lav en ugentlig ”synde-dag”, hvor du gerne må spise sukker, så du begrænser omfanget af dit sukkerindtag. 

Og husk så, din hund har ligeså meget brug for energi, som du har. Derfor skal du også sørge for sundt og godt foder til din hund, for eksempel First Buddy hundefoder. Når du lever sundt, og din hund får godt kost, vil I få mere energi og glæde i hverdagen. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *