Taenk positivt og undgaa stress hos Kirsten-K

Om positive tanker – og hvordan du vender de negative tanker til positive tanker:

Positive tanker kommer ikke bare af sig selv, men du kan vælge om det er de positive tanker der skal fylde for dig.

Negative tanker, bekymringer og selvbebrejdelser følger ofte med en depression, hvor de negative tanker bare kører i ring og trækker dig længere og længere med i et sort hul og du kan føle, du ikke kan komme videre med dit liv.

Det er en stor daglig belastning for mange, mange mennesker.

“Den vigtigste beslutning, du kan tage, er, om du lever i en venlig eller uvenlig verden”. Er verden uvenlig og imod dig, vil du%

Hvordan får du positive tanker?

Den amerikanske psykolog Martin Seligman har forsket i depression i 30 år og er ophavsmanden til den positive psykologi. Han fandt frem til at i stedet for at fokusere på mangler, og det der ikke fungerer, burde man rette fokus mod de positive aspekter i menneskers liv. Dette fokus på det positive i livet mener han er essentielt, eftersom det kan forebygge psykiske sygdomme, frem for blot at helbrede dem.

Positiv psykologi beskæftiger sig med, hvad det vil sige at være lykkelig, og målet er, at opstille nogle faktorer, der kan beskrive, hvordan man bliver lykkelig.

Positiv psykologi søger at komme med redskaber til, hvordan man kan øge lykken både på arbejdet og i hverdagen.

Forskningen siger, at lykkelige mennesker lever længst og Martin Seligman har fundet frem til denne lykkeformel hvor:

50% er genetisk bestemt, 15% er miljøbestemt og 35% er vilje.

Hvordan bruger du dine 35% vilje til at tænke positive tanker frem for negative?

Hvad kan du selv gøre for at få positive tanker

Når du bruger ord som ”Hvorfor” er der ofte en bebrejdelse gemt, så lad være med at spørge dig selv ”Hvorfor du gjorde – eller undlod at gøre dit eller dat”, det giver de negative tanker næring.

Hvis du i stedet spørger dig selv; ”Hvad kunne jeg godt tænke mig at være i stand til i denne situation” eller ”Hvordan vil jeg gerne gøre dit eller dat”, vil du styrke det fremadrettede fokus og flytte fokus til positive tanker.

Du kan måske gå en tur – og den ene vej kigge efter farverne, og på vejen hjem lytte til alle lydene.

Fokuser på noget andet – selv om det er svært – eller gør noget andet for at flytte dit fokus fra de negative tanker.

Sæt dig med et stykke papir og skriv alle de ting du kan komme i tanke om, som gør dig glad.

Måske er det:

  • Når solen skinner
  • En god kop te/kaffe
  • Et musikstykke
  • Ringe til en ven
  • Se en sjov film
  • Tage et bad

Tænk på en gang hvor du var rigtig glad og genoplev denne oplevelse. Find evt dine billeder frem og kig på de glade minder.

Overvej hvilket råd du ville give til din allerbedste ven, hvis han eller hun havde det, ligesom du har det lige nu.

Vær god ved dig selv

Få frisk luft hver dag gå gerne en lille tur – 10 minutter er bedre end ingenting

Sørg for at du får nok D-vitaminer, mangel på D-vitamin kan give samme symptomer som en depression

Undgå alkohol det løser ingen problemer og kan give dig negative tanker

Kom ud blandt andre – også selv om du kun kan være der i meget kort tid

Grin gerne mere – det frigiver endorfiner og løfter dit humør.

Du har et valg, du kan bruge din vilje og enten lade de negative eller positive tanker styre dit liv. Det betyder ikke, at du aldrig kan have negative tanker, de må bare ikke få lov til styre dit liv.

Husk altid at tanker er bare tanker.

 

Kærlig hilsen

Kirsten Kristensen

Om Kirsten

Kirsten er oprindeligt sygeplejerske med 25 års ledererfaring, og har sidenhen taget et utal af uddannelser og kurser blandt andet MasterClass i Psykologi, NLP Master og proceskonsulent.

Tilbage i 2012 fik Kirsten selv alvorlig stress og traf herefter det valg, at hun ville forlade lederjobbet for at hjælpe andre til at leve et liv uden stress.

I dag driver Kirsten en succesfuld virksomhed Kirsten-K, hvor hun med individuelle samtaler, holdforløb eller foredrag hjælper stressede med at blive på jobbet eller komme hurtigere tilbage. Kirsten anvender udelukkende konkrete redskaber, som er lette at bruge i hverdagen.

Kirsten findes på hjemmesiden: www.kirsten-k.dk

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *